SparkEd Academy

Een leven lang leren!

SparkEd Academy

Een leven lang leren!

Veel (startende) leerkrachten worstelen met het gedrag van
kinderen in hun groep, de soms kritische houding van ouders
en de werklast die alsmaar hoger lijkt te worden.

Uit cijfers van het OCW (2023) blijkt dat het uitvalpercentage
van leerkrachten in de eerste drie jaar van hun carrière
rond de 10-15% ligt. Wauw!

Onderzoek van Helms-Lorenz (2021) toont aan dat leerkrachten
die structureel begeleid worden, deze frustraties beter kunnen
hanteren en minder stress ervaren, waardoor zij minder snel
geneigd zijn het beroep te verlaten.

We mogen aan de bak dus.

In onderstaand figuur staat weergegeven wat door leerkrachten als uitdaging wordt ervaren, geclusterd in de vier categorieën: prioriteren, differentiëren, communiceren en motiveren.

Er zijn vanuit Spark Education twee manieren om aan deze kernvaardigheden te werken: middels persoonlijk coaching (lesbezoeken & nagesprekken) of het volgen van online modules (in eigen tempo). In overleg met de coach kan een combinatie van deze twee aanbevolen worden.  

Prioriteren

Iedere dag je TO DO-list af; het kan! (wetenschappelijke bewezen technieken)
Overzicht, structuur, routines (voor jezelf en in de groep)
Energiebalans op orde; niet meer compleet gesloopt naar huis

 

Differentiëren

Concrete tips voor differentiatie op alle vakgebieden (ook voor muziek en handvaardigheid)
Organisatiestructuur, vaste rondes, time-management
Extra oefenstof op het juiste niveau

 

Communiceren

De kracht van taal (handig bij corrigeren van leerlingen & gesprekken met ouders!)
Aanleren van respectvol gedrag; naar klasgenoten en de leerkracht
Emotieregulatie van kinderen versterken

 

Motiveren

Aantrekkelijke werkvormen (direct toepasbaar in de praktijk, inclusief printables)
Nieuwsgierigheid prikkelen en eigenaarschap stimuleren
Successen (en fouten!) vieren, effectieve feedback

Wanneer de vier kernvaardigheden op orde zijn, zal dit effect hebben op de elementen uit de buitencirkel en vice versa (zie figuur 2).

‘Kennis en vaardigheden op de elementen in de binnencirkel zijn de basis voor een succesvolle lesdag, echter is een sterke inner stance
de sleutel tot écht floreren.’ 

Een sterke inner stance; als leerkracht en als mens

Ken je dat? Een groep doet het bij de ene leerkracht fantastisch en wordt bij de ander bestempeld als ‘moeilijk’ of ‘onhandelbaar’. Naast kennis en skills is er namelijk nog één onderdeel onmisbaar: jouw persoonlijke inner stance. Dit is de houding waarmee je voor de groep staat, de bril waarmee je naar kinderen (+ hun mogelijke labels..) kijkt en de combinatie van persoonlijke triggers en overtuigingen.  

Een diepere laag die onmiskenbaar van invloed is op de dynamiek in een groep. Je kunt nog zo’n sterke rekenles geven, bewegend leren inzetten en buitenschoolse taken kunnen prioriteren (binnencirkel), zonder een sterke inner stance levert dat slechts minimale resultaten op.

Wij durven zelfs te stellen dat de binnencirkel slechts 20% van het succes omvat;
de overige 80% zit in een sterke inner stance.

Wil je meer weten over hoe je krachtig voor de groep staat, het gedrag van kinderen effectief kunt beïnvloeden en echt weer zín krijgt in je werk?

Vraag dan hieronder de video aan, waarin ik je in 10 minuten wat meer uitleg over deze  inner stance en alvast twee praktische tips mee geef waar je direct mee aan de slag kunt!

Regie in de groep, plezier in je werk.